15-10-12

BICING 2013: NEGOCI O SERVEI?

La setmana passada es van anunciar les actualitzacions de les tarifes pel servei de Bicing a Barcelona que entraran en vigor el proper 2013. Sobre el paper, l’Ajuntament argumenta que es tracta d’un sistema més just, ja que s’ofereixen diverses alternatives de preus en funció de l’ús que cadascú en faci. Aquesta variabilitat del preu ens sembla una iniciativa positiva per ajustar el servei al consum de cada ciutadà. El problema, però, està en l’encariment general que es planteja, no en la rebaixa per aquells que utilitzin menys la bicicleta. A la pràctica, es pretén cobrar el doble per la mateixa oferta.

Quan va néixer la iniciativa el 2007, hi havia una única tarifa de 24 euros per any. Es podien agafar tantes bicicletes com es volgués durant 30 minuts; si es superava aquest temps, es pagava un recàrrec fins a un màxim de dues hores. El 2010 ja es va començar a augmentar el preu de l’abonament anual il·limitat fins arribar als actuals 45,11 euros. Ara es planteja doblar aquest preu i pagar pel mateix abonament 97,50 euros. Com a alternativa, s’ofereix una tarifa més “econòmica”, de 42 euros l’any, que permetrà fer un màxim de 50 viatges, és a dir, uns quatre trajectes en bicicleta al mes. A part, es podran adquirir de manera addicional targetes de deu, cinquanta i cent viatges extres (a l’any) per 7, 24 i 42 euros, respectivament. D’acord, qui més utilitzi el Bicing que pagui més, però no es pot doblar el preu en tan sols un any ni fer pagar 0,84 euros per trajecte a qui menys l’utilitzi. Com pot ser que per un viatge on tu mateix ets la font d’energia es pagui gairebé el mateix que per viatjar en metro o en autobús? (0,94 en el cas d’utilitzar una T-10, el bitllet més comú). No es planteja un augment ni un reajustament de la tarifa en funció del consum: es planteja una estafa en tota regla.

El Bicing ofereix una forma de viatjar per Barcelona més ecològica, autònoma, sana, directa, pròxima i sense esperes. No es genera cap tipus de residu ni de contaminació, ja que el propi usuari és qui mou el vehicle amb la seva força muscular. El clima i la geografia de la ciutat, amb moltes zones gairebé planes, han afavorit que la població s’hi sumi amb entusiasme. Més de 100.000 persones s’hi han abonat i més de 30.000 l’utilitzen cada dia. Aquesta demanda popular ha constituït un repte per l’Ajuntament: replantejament dels carril bici, legislació específica per a la bicicleta (amb aspectes positius i negatius), convivència dels ciclistes amb els cotxes i els vianants, demandes d’ampliació de l’horari del Bicing fins a les 24 hores diàries, estacions sense bicicletes, zones on estan saturades (sense espais buits per on deixar-les…). Un canvi en la mobilitat tan gran per Barcelona ha plantejat molts problemes, però a poc a poc s’han solucionat i el Bicing s’ha consolidat com a alternativa real per moure’s per la ciutat.

Ara, però, l’Ajuntament canvia el punt de vista i ja no planteja el Bicing com un servei sinó com un negoci. Amb aquest augment abusiu de preus el servei perd el seu sentit. No es pot equiparar la bicicleta al metro, no es pot pagar el mateix perquè el servei no val el mateix: no hi ha despesa energètica, no hi ha el volum de treballadors que hi ha al metro ni té la fiabilitat que tenen els altres transports públics. Es tornaran els diners si les estacions estan buides o si les bicicletes estan en mal estat?

El Bicing ha de ser un servei de mobilitat molt més barat que les altres opcions de transport a Barcelona. No es pot fer negoci amb aquesta alternativa. Es poden adaptar els preus al seu ús, però no d’aquesta manera. Que augmenti el preu de l’abonament d’acord amb l’IPC, per exemple, és lògic, però que d’un any per l’altre es dobli, no. Si es volen ajustar els preus a l’ús del servei, que es facin descomptes a qui utilitzi la bicicleta menys de 50 vegades a l’any (que és una xifra ridícula per un abonat) o que s’aprofitin les bicicletes per a fins publicitaris; que es paguin gairebé 100 euros per any, però, és excessiu. Si es paga aquesta xifra, que es comprometin a oferir bicicletes a totes les estacions semrpe, espais buits per retornar-les i que estiguin totes en perfecte estat. Mentre el Bicing tingui aquestes tres deficiències (lògiques tal com està plantejat aquest servei), el cost per viatge que s’ha plantejat serà totalment inassumible. S’ha demostrat que el Bicing és eficient, que ajuda al ciutadà i li fa la vida més còmode. Masses vegades l’Administració s’ha equivocat en les prioritats de les seves inversions (carreteres, aeroports, trens d’alta velocitat…). Si després de tota la despesa pública que ja s’ha fet i dels contractes que ja s’han firmat amb l’empresa Clear Channel (qui explota aquest servei), ara la demanda ciutadana disminueix, el desastre serà rodó. Ja tenim masses exemples de mala gestió en infraestructures i inversions arreu del país.

El fangar: JOSÉ IGNACIO WERT. El Ministre d’Educació recupera una retòrica franquista al considerar que el deure del Govern de Madrid és “espanyolitzar” els ciutadans de Catalunya. Una nova mostra d’intransigència, desconeixement i actitud retrògrada per part dels dirigents de l’Estat, que segueixen augmentant així la desafecció de la societat catalana.

El cultiu: DAVID CAMERON. El Primer Ministre britànic ha acordat amb el Ministre Principal d’Escòcia, ALEX SALMOND, les condicions per a la realització d’un referèndum d’autodeterminació el 2014. Un exemple ben clar i proper de com es poden fer les coses sense crispació, amb naturalitat i democràcia.

Salut i creació!

PRODUCCIONS LA LLACUNA

Advertisements
Aquesta entrada ha esta publicada en 00-Barcelona, 21-Octubre 2012. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s