28-11-11

TV3: MÉS ENLLÀ DE LES RETALLADES

Sanitat, educació, funcionaris i ara… comunicació. Sembla que les retallades pressupostàries no deixaran d’afectar a cap sector de la societat catalana. Els pilars del nostre món trontollen per la manca de diners i, com sempre, els usuaris (i els treballadors d’aquests àmbits) en paguem les conseqüències.

Se n’ha parlat molt de les repercussions que tindrà per a la programació de Televisió de Catalunya la reducció de 40 milions d’euros en el finançament de la Generalitat. El pressupost de TV3 es situava entre els 400 i els 450 milions d’euros anuals: uns 300 milions provinents dels recursos públics i uns 100 milions dels ingressos dels anunciants. La publicitat ha reduït gairebé al 50% la seva aportació a causa de la crisi, però la participació de la Generalitat es mantenia fixa, cosa que donava estabilitat a l’hora d’invertir en la compra de drets d’imatge i en programes. Fins ara. Amb la reducció dels 40 milions de la Generalitat i la reducció de la publicitat es passa, en poc més d’un any, dels 450 als 300 milions d’euros. Una guillotina que deixa TV3 en una situació complicada.

De la mateixa manera que la sanitat i l’educació, la comunicació pública és molt important. Potser no ho és des d’un punt de vista vital, com el sector mèdic, però sí que aporta uns valors i una forma de veure el món pròpia a la que no podem renunciar com a nació sense estat que som. Gràcies a un pressupost important, Televisió de Catalunya és un referent indiscutible al nostre país, però també ho és a la resta de l’Estat i d’Europa. Nombrosos premis nacionals i internacionals avalen aquesta trajectòria. Des dels seus inicis TV3 no ha volgut ser una televisió folklòrica i provincial; s’ha construït amb la voluntat de ser una televisió líder, competint de tu a tu amb la resta de canals. La desigualtat de recursos respecte els canals estatals els suplia amb un esforç econòmic extra. Excessiu? El necessari per liderar el sector audiovisual. I aquest és el problema.

TVC vivia acomodada i amb un excés de plantilla en diversos departaments. Però en els darrers temps ha fet un esforç per economitzar recursos, distribuir-los d’una forma més lògica i adaptar-se a la realitat. Potser ho hauria d’haver realitzat ja fa temps, però val més tard que mai. Val la pena rellegir la carta publicada per Mònica Terribas als diaris catalans fa unes setmanes (http://www.ara.cat/comunicacio/TV3-Monica_Terribas-mirall_trencat_0_570542956.html) El problema principal és que la resta del sector audiovisual no s’ha adaptat. Segueix vivint en un món de deute descontrolat, amb uns salaris desorbitats, excessius i uns preus per assolir els continguts inabastables. L’especulació que ha encapçalat Mediapro amb els drets d’imatge de les principals competicions esportives (el que dóna més audiència i, per tant, més ingressos als mitjans), ha generat un espiral a la que totes les televisions s’hi han sumat i de la que ara és molt difícil sortir.

El que passa als mitjans audiovisuals és un reflex de la resta de la societat. S’ha viscut en una bombolla, sense ser conscients que moure tants diners era una irresponsabilitat. El preu real de tot allò que es produeix a la televisió és molt més reduït que el que es paga avui dia. S’infla per enriquir a un petit sector empresarial i de la faràndula. Cal un sector privat fort per garantir la competència i la llibertat d’expressió, però també és necessari exercir control legislatiu, dictar lleis per posar límit a aquesta vergonya. Que el Govern central marqui quin és el màxim que es pot pagar per un determinat servei. I això és vàlid per a l’audiovisual i per a altres sectors on es paga molt més del que realment costa el que estem comprant, com és el cas de l’immobiliari. Aquesta diferència tan gran entre el cost real i cost efectiu (el que finalment es paga) és el que ens ha portat a aquesta crisi. Que s’hi posi fre per no repetir més aquests errors.

Salut i creació!

PRODUCCIONS LA LLACUNA

Advertisements
Aquesta entrada ha esta publicada en 00-Audiovisual, 11- Novembre 2011. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s