10-10-11

STEVE JOBS: LA POMA  I LA SERP

Diu la Bíblia que Adam i Eva van ser expulsats del paradís quan van menjar la poma del arbre que Déu els havia prohibit tocar. Una serp els havia seduït perquè transgredissin la norma i així es va gestar el primer pecat de la humanitat. Des d’aquell moment, la serp s’ha vist com un animal diabòlic (podem prendre com a exemple el film de Walt Disney El libro de la selva) i la poma com allò que l’ésser humà anhela (seguint amb Walt Disney, s’utilitza l’atracció d’aquest símbol a Blancanieves, per exemple).

Steve Jobs va crear una empresa d’ordinadors el 1976 amb el nom d’Apple, que va despuntar definitivament a l’inici del nou mil·lenni. A partir del 2001 va diversificar el seu mercat amb softwares, reproductors d’àudio, telèfons mòbils, taules tàctils… Es va convertir en un referent i en una de les empreses que més factura anualment. El seu símbol va ser, des del principi, la poma, el que dóna nom a la marca però també el símbol del desig. Aquesta fruita, però, apareix mossegada, manipulada ja per l’ésser humà: Apple és el que vols i el que pots tenir si ho compres. Tu pots aconseguir l’objecte del “pecat”, pots aconseguir el que desitges, pots ser feliç. Steve Jobs, doncs, ens ofereix la seva poma, la seva temptació.

S’ha escrit molt sobre la visió de futur de l’empresari californià. Però no ha estat un visionari, sinó un dels millors agents comercials de la història. Steve Jobs ha sabut generar una imatge de marca excel·lent, ha organitzat actes de presentació seguits arreu del món, ha aconseguit, en definitiva, el que tota publicitat persegueix: que el seu producte no sigui el millor, sinó necessari, indispensable pel consumidor. Els seus invents han fusionat activitats, són intuïtius i fàcils d’utilitzar, es vesteixen d’elitisme i distinció social. L’empresa ens enganya? No, és clar que Apple funciona bé. Però el gran mèrit de l’empresa és la mitomania que han aconseguit generar, el fanatisme dels seus consumidors, la seva fidelitat cega a la marca. Molts clients no es qüestionen si el nou invent és indispensable; simplement és una innovació d’Apple i l’han de comprar perquè aportarà alguna cosa bona.

Steve Jobs ha contribuït a crear un món més tecnificat, on l’aparença és tan important (o més) que el contingut i amb una militància cega que no reflexiona, simplement consumeix. Ha estat un gran inventor, no ho neguem pas, però la seva contribució més destacable ha estat la seva capacitat comunicativa per vendre els productes, dotant-los d’unes característiques pròpies i associant uns valors ben clars a la marca. Creava el desig, prometia arribar a la felicitat amb els seus invents. Per això ara la seva empresa es sent perduda: pot innovar igual de bé, però potser no troba la manera de generar les mateixes ganes de consumir. La poma perd a la seva millor serp.

Salut i creació!

PRODUCCIONS LA LLACUNA

Advertisements
Aquesta entrada ha esta publicada en 00-Audiovisual, 10- Octubre 2011. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s