10-1-2011

CONSUMIR EL NADAL

Les festes de Nadal acaben i amb elles deixem enrere uns dies intensos de trobades familiars, festes nocturnes, àpats i regals. Tradicionalment aquestes dates eren moments de retrobament i per això vinculàvem el Nadal a la felicitat. La gent que no podíem veure durant l’any tornava a casa (com deia aquell anunci) i passava uns dies amb els seus. Ara, però, fixem-nos amb la paraula que més utilitzem per referir-nos a aquestes trobades: “compromís”. Aquest terme no és gaire sinònim de llibertat i felicitat, sinó que es relaciona amb l’obligació de fer alguna cosa que no et ve de gust.

En què s’està convertint, doncs, el Nadal? En un seguit d’actes que cal fer perquè toca, perquè és tradició. No reflexionem sobre els motius, l’essència, el rerefons de les festes. En molts casos la família és gairebé una llosa que no triem; ens cau a sobre, l’hem d’aguantar com podem durant l’any i, pel Nadal, complim. Cada vegada més, l’individualisme és el que impera: cadascú mira per ell mateix, amb la seva rutina i els seus gustos, sense preocupar-se pels altres. I un d’aquests “altres”, és precisament la família; complim amb les obligacions del Nadal i fem un regal perquè toca, intentant així sentir-nos millor. Aquests regals buits de sentiment són l’autèntic Nadal actual.

Els regals obligats són la perversió de l’esperit nadalenc. Aquesta actitud és causada per diversos motius. El primer, nosaltres mateixos. Però també influeixen les campanyes de màrqueting per generar consum. Un dels més perversos, el que ha utilitzat Diagonal Mar enguany: quins són els seus desitjos per a tots nosaltres? “Happy Shopping”. Per ser feliç, hauràs de comprar, sense alternativa. Si no compres seràs una mala persona, sense esperit nadalenc; un alienat, al capdavall. I a vegades, un regal amb cost zero, fet per un mateix, acostuma a fer més il·lusió que algun objecte comprat.

Un regal és una mostra espontània d’estima cap a l’altra persona. És ensenyar-li físicament que has pensat en l’altre, sense esperar res a canvi. Pel Nadal, però, hem de “quedar bé”, ens fan sentir obligats a comprar alguna cosa i d’aquesta situació els únics que es beneficien són les grans empreses. Una mostra d’aquest compromís artificial és la notícia que un 30% dels catalans canvien els regals o els revenen, una activitat que augmenta gràcies a les facilitats que genera l’intercanvi via Internet. El principal motiu per a no quedar-se un regal és que aquest no s’ha comprat perquè es vol, sinó perquè toca, ja que si realment penses en l’altre, si te l’aprecies i el coneixes, equivocar-se és més difícil.

Cal doncs, que cadascú es replantegi la seva forma d’entendre el Nadal (i, per extensió, la forma de vida en general), per no caure en les obligacions que les grans empreses ens generen. Els poders econòmics munten el calendari en funció dels seus beneficis, no dels nostres. La setmana passada era Reis, ara són les Rebaixes, després serà Sant Valentí i així anirem fent durant tot l’any. Celebrem el Nadal amb qui més estimem, trobem-nos amb ells perquè volem i mantinguem la relació, si podem, durant tot l’any. Que els sentiments siguin sincers, que el Nadal no es converteixi en un gran aparador on consumir per consumir. I que els regals siguin de veritat, no imposats pels grans superfícies comercials. En definitiva, que el tòpic de “mantenir l’esperit nadalenc durant tot l’any” sigui una realitat, però que no s’apliqui al consumisme desenfrenat i irracional en què s’han convertit aquestes dates. Que l’esperit nadalenc sigui el d’estimar als altres, de preocupar-se pels que més aprecies i el de mostrar l’amor que sentim pels demés en forma de regals espontanis i sincers. Aquest podria ser un gran desig d’any nou.

Salut i creació!

PRODUCCIONS LA LLACUNA

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en 00-Barcelona, 01- Gener 2011. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s